Content-fotografie

Zijn stockfoto’s uit en is echte fotografie in? Kan je als bedrijf of instelling nog wel de juiste stockfoto’s aankopen die het verhaal vertellen van je bedrijf/project en product in je uitingen naar je doelgroep? Denk daarbij dat tegenwoordig de presentatie van je bedrijf en/of product niet meer alleen via een advertentie in een krant afdoet.

Je wilt breed gebruik maken van de digitale mogelijkheden om je boodschap te verspreiden. Een eigen website en daaraan gekoppeld Social Media is tegenwoordig een must. Daar heb je eenduidige beeldcommunicatie voor nodig die in al die media voor dezelfde uitstraling zorgt. Herkenbaarheid op je site maar ook op Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en noem maar op.    

Persoonlijk denk ik dat in de meeste gevallen stockfoto’s daar ongeschikt voor zijn. Stockfoto’s zijn vaak zeer systematisch gemaakt en ontdaan van enige emotie. Ze hebben geen ‘personal touch’ van de fotograaf meegekregen. Ik zie veel sites waarop het beeldmateriaal bij elkaar ‘gesprokkeld’ is. Van verschillende fotografen met verschillende kleurstellingen en emotie. Tevens zijn ze meestal ongeschikt om op Social Media toe te passen. Ongeschikt omdat geen rekening is gehouden met de vele verschillende beeldformaten die Social Media hanteren.

Een content fotograaf kent alle verschillende beeldformaten die Facebook, Twitter etc hebben vastgelegd en houdt er tijdens het fotograferen al rekening mee dat dezelfde onderwerpen op verschillende manieren moeten worden vastgelegd en na bewerkt om te kunnen voldoen aan al die verschillende afmetingen. Op elk platform moet het onderwerp beeldvullend kunnen worden weergegeven.

Echte fotografie krijg je alleen als je een fotograaf inhuurt en met die fotograaf om de tafel gaat zitten om samen te bespreken wat je als ondernemer voor gevoel/imago wilt uitdragen betreffende jouw bedrijf/project en product(en) op het internet. Je hebt het dan over Content Fotografie en Beeldcommunicatie.

De voordelen van Content Fotografie.

  • de juiste emotie overbrengen op je doelgroep.
  • een betere en eenduidige gebruikerservaring op je website en Social Media.
  • alle beelden geoptimaliseerd voor je offline en online uitingen.
  • één fotograaf en aanspreekpunt voor al je beeldmateriaal.  

Voorbeelden van Content Fotografie.

  • productfoto’s
  • gebouwen en werkruimtes
  • portretten / profielfoto’s van personeel
error: Content is protected !!